کد مطلب:29217
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
آيا يك مسلمان مي تواند در برابر سؤال شخص كافري كه فلسفه حكمي را مي خواهد پاسخ بگويد؟
نظر به اينكه احكام و قوانين اسلام بر اساس مصالح و مفاسد استوار گشته، هيچ حكمي از احكام، بدون حكمت تشريع نشده است. ولي سخن اينجاست كه وضع قانون در احكام اسلام، خداوند جهان است و اوست كه براساس احاطه علميي كه نسبت به تمام شؤون زندگي افراد دارد، مناسب با جزئيات زندگي قوانين و مقرّرات صحيحي وضع مي كند و سرّ اينكه قوانين ديگر كه توسّط بشر وضع مي شود، ناقص است. همين است كه ديد بشر نارسا و كوتاه است و نمي تواند به تمام احتياجات و نيازهاي بشر در زندگي احاطه پيدا كند و مناسب آن قانون وضع كند.
با اين بيان، روشن مي شود كه چون ما احاطه فكري نسبت به فلسفه احكام نداريم جز در مواردي كه فلسفه احكام قطعي است نمي توانيم اظهار نظر كنيم. بنابراين در برابر
ـ1216ـ
كساني كه منكر خدايند و خداوند را حكيم نمي دانند، نبايد مطالب حدسي و تخميني را كه جنبه فرضيه و تئوري دارد، به عنوان فلسفه حكم بيان كرد. زيرا ممكن است در آينده، پيشرفت قلم، خلاف آن را ثابت كند در نتيجه افكار نسبت به احكام اسلام متزلزل گردد، راه صحيح برخورد با چنين اشخاص اين است كه نخست از طريق دليل و برهان آن را مسلمان كرد تا اعتقاد به وجود خداي حكيم و همچنين اعتقاد به پيامبري رسول گرامي اسلام((صلي الله عليه وآله)) پيدا كند و در نتيجه، اين قبيل سؤالات آنان خود به خود حلّ شود.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ1217ـ
اســلام
مسلمين و انحطاط
E
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.